Pages

torsdag den 12. maj 2011

Aftensmaden med pift..

... jeg har det lidt svært med hakket oksekød pga. graviditeten. Jeg bryder mig ikke om smagen! Desværre er fryseren fyldt op med det, så det er bare at komme i gang.
Jeg har besluttet mig at menuen er:


Hakkedrenge med hjemmelavede ovnfritter og Lulu's hommus.

For at slippe for "kød"-smagen vil jeg prøve en opskrift jeg fandt på nettet. Bøfferne kaldes franske. Hvorfor ved jeg ikke, men måske fordi der er dijonsennep i?? Opskriften lyder:

Franske bøffer: Mix 500g hakket oksekød med salt og lad det hvile 5 min. Rør så 1 spsk. dijonsennep, 1 fed revet hvidløg, peber og 1½ tsk. timian i farsen. Steg bøfferne.

Hjemmelavede ovnfritter:En passende mængde kartofler skrælles (eller lad skrællen sidde på hvis det er nye kartofler), og skæres i passende størrelser. Jeg foretrækker tern i 2 x 2 cm.
Smid dem i en frysepose sammen med olie, og de krydderier du foretrækker. Jeg vil bruge salt og timian, fordi der er timian i bøfferne. Hvidløg, sød chili, oregano osv. er også super lækkert :D
Sæt kartoflerne i ovnen, så de får 30 minutter på mindst 180 grader. De må gerne blive brune og lidt svedne i kanterne.

Lulu's hommus:Jeg har eksperimenteret lidt med opskriften, og fundet en jeg godt kan lide.
Enten købes kikærterne på dåse, ellers følges anvisningen på posen. Jeg tilføjer creme fraiche, paprika, citron, salt, persille, og hvidløg - og smider det hele i en blender. Må gerne stå en halv times tid og trække. Smager også godt dagen efter :P


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...