Pages

mandag den 18. juli 2011

Beretning om min fødsel..

Jeg er blevet spurgt om jeg ville fortælle om min fødsel, da jeg blev igangsat, og det vil jeg da gerne. Hvis ikke du er interesseret, så spring bare dette indlæg over :)

Først og fremmest grunden til jeg skulle sættes i gang på terminen: Jeg mangler et fortyndende protein i mit blod, derfor har jeg en større chance for at få blodpropper. Denne chance er endnu mere forhøjet i graviditeten, derfor har jeg fået blodfortyndende medicin gennem de 9 måneder, som jeg har "skudt" mig selv med i låret. Når man går over tiden øger man risikoen for blodpropper, så for at undgå dette skulle jeg altså sættes i gang, medmindre jeg ville gå i gang af mig selv før terminen den 30.6.

Det gjorde jeg så ikke...

Jeg havde spurgt min mor om ikke hun ville med til fødslen, sammen med Casper. Det ville hun gerne :) Hun kom fra Esbjerg den 30.6 kl 7:15, og hentede mig. Casper havde jeg sendt på job. Der var ingen grund til han skulle sidde på OUH, og påbegynde sin barsel, hvis ikke der skete noget. Det er sådan at en igangsættelse godt kan tage 4 dage :)
Jeg skulle møde på Svangreklinikken kl. 7:45, og da jeg vidste at der ville være mangel på P-pladser, kørte vi i god tid.
Jeg fik anvist en seng på en 4-sengsstue, og inden længe blev der kørt et CTG, og jeg fik armbånd på :)

Ligger og venter, mens der køres en CTG :)
Alt så fint ud, og jeg fik lagt en stikpille, så var det bare at vente på at jeg åbnede mig 2 cm. Endnu en CTG blev kørt. Kl. 14:00 bliver jeg tjekket, men er ikke helt klar. Dog ville jeg ikke få endnu en stikpille, da jordemoderen mente at den sidste halve cm ville komme af sig selv. Jeg skulle bare se tiden an. Jeg måtte gerne tage hjem hvis jeg ville, men jeg valgte at blive på OUH, da jeg ikke gad køre frem og tilbage, og jeg hyggede mig med min mor.
Efter fyraften kom Casper og kiggede, men kørte hurtigt igen, pga træthed, og uden udsigt til fødsel, kunne han ligeså godt køre hjem og sove :)
Kl. 21:00 får jeg små-veer, men ikke noget særligt. Jeg frygter for en dårlig nattesøvn, men heldigvis sover jeg godt efter et par Pamol.
Næste morgen bliver jeg tjekket endnu engang. Jubiii, 2 cm åben, og fin CTG - desværre er der ventetid på Fødegangen, så det vides ikke hvornår jeg bliver kørt derned. Casper er sendt på job, men besked om at jeg nok skal ringe når der er nyt. Vi venter og venter, og bliver ret utålmodige...
Kl. 19:00 kommer Casper. Vi venter stadig... Vi regner ikke med der bliver plads til mig på FG, men pludselig kl 21:30 kommer sygeplejersken og beder os pakke vores ting, for vi bliver hentet om 5 minutter. SHIT tænker jeg, så er det nu!! Jeg bliver pludselig helt vild nervøs :)
På FG bliver jeg modtaget af min jordemoder som jeg har haft gennem hele forløbet, og det beroliger mig.
Vandet bliver taget uden problemer, og jeg bliver bedt om at gå en tur på en halvtimes tid, for at se om ikke veerne starter. Det gør det ikke, så da vi kommer tilbage til stuen får jeg lagt et ve-drop. Klokken er nu ca. 23:30.
Jeg prøver at sove lidt, men med droppet i hånden, og en øget dosis hver 20. minut kan jeg godt glemme at sove. Veerne kommer som et lyn fra en klar himmel, og de tager hurtigt til...
Kl. 02:00 beder jeg om at få en epi, men narkoselægen er optaget, så jeg måtte vente til han havde tid, og det var først kl. 03:00... Jeg tipper om på siden, og får lagt en bedøvelse i huden, men da epi'en skulle ligges, får jeg pludselig presseveer. Det vil altså sige at jeg på en time var gået fra at være 4 cm åben, og til 10 cm - og klar til at føde...
Jeg humper over på fødebriksen, så så kører det bare derud af :) Inden det hele startede havde jeg spurgt min mor om hvor mange gange man skulle presse inden baby kom ud. Hun havde svaret "tjaa, jeg pressede 3 - 4 gange".. "fint" havde jeg tænkt. Men efter en time, og cirka 50 presseveer senere, var jeg ved at løbe tør for energi. Derfor blev prinsessen taget med kop.
Hver eneste gang presseveen forsvandt, gled hun tilbage fordi mit væv ikke ville give efter, så der var ikke noget at gøre. Ud skulle hun. Om det gjorde ondt? Ja for helvede! Om det var det hele værd? Ja for helvede! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...